Auto bez katalizatora może nie spełniać norm emisji spalin
Wielu kierowców o tym zapomina, że w Polsce obowiązują unijne przepisy dotyczące czystości emitowanych spalin. Normy te zależą od rocznika samochodu – im jest ono młodsze, tym bardziej rygorystyczne normy musi spełniać. Wycięcie katalizatora z takich samochodów oznacza więc ryzyko problemów podczas obowiązkowego badania technicznego, którego istotnym elementem jest przecież kontrola emisji spalin. Drugą kwestią jest także układ elektroniczny nowych aut wyposażonych w sondę lambda, który po usunięciu katalizatora może pokazywać na komputerze problem z silnikiem i dodatkowo spalać więcej paliwa. Jedynie w bardzo starych autach, których obejmują jeszcze stare normy, usunięcie katalizatora może pod względem przepisów ujść na sucho.
Kwestie moralne związane z ochroną środowiska
Jakość powietrza w Polsce na tle pozostałych krajów Unii Europejskiej woła o pomstę do nieba. O skali zanieczyszczeń można się było przekonać zimą, gdy gęsty smog zawisł nad znaczną częścią kraju. Choć za jego powstawanie winą obarcza się głównie piece węglowe, to tak naprawdę w zanieczyszczaniu powietrza w Polsce ogromny udział ma także ruch samochodowy. W porównaniu do Zachodniej Europy po polskich drogach jeżdzi dużo większy odsetek bardzo starych aut, dla których normy emisji spalin są dużo niższe niż dla samochodów nowych. Decydując się na wycięcie katalizatora, bierzemy więc na siebie odpowiedzialność za jeszcze większe trucie powietrza, które przecież nie pozostaje obojętne dla zdrowia naszego i naszych bliskich. Oddychanie złej jakości powietrzem przyczynia się do rozwoju poważnych i przewlekłych chorób układu oddechowego, takich jak przewlekła obturacyjna choroba płuc, astma, czy wreszcie nowotwory.
Drogie nowe katalizatory - skup rozwiąże problem
Katalizatory zużywają się zarówno w nowych, jak i starszych autach średnio co 80 tysięcy przejechanych kilometrów. Zamiast wycinać zużytą część, warto ją jednak wymienić na nową. Koszt wymiany wcale nie musi być wysoki, ponieważ istnieje coś takiego, jak skup katalizatorów. Jeśli katalizator zawiera sporo metali szlachetnych, można za niego otrzymać całkiem pokaźną sumę, która w znacznym stopniu może pokryć koszt zakupu nowej części.