Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Kamienna Góra
Dlaczego nie warto usuwać katalizatora z samochodu?

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Na trwałe usunięcie katalizatora z samochodu decydują się głównie miłośnicy tuningowanych aut, którzy dzięki takiemu zabiegowi liczą na poprawę dynamiki jazdy, a także osoby, które chcą zaoszczędzić na wymianie zużytej części na nową. Takie postępowanie się nie opłaca i nie zawsze jest możliwe.
Dlaczego nie warto usuwać katalizatora z samochodu?

Auto bez katalizatora może nie spełniać norm emisji spalin

Wielu kierowców o tym zapomina, że w Polsce obowiązują unijne przepisy dotyczące czystości emitowanych spalin. Normy te zależą od rocznika samochodu – im jest ono młodsze, tym bardziej rygorystyczne normy musi spełniać. Wycięcie katalizatora z takich samochodów oznacza więc ryzyko problemów podczas obowiązkowego badania technicznego, którego istotnym elementem jest przecież kontrola emisji spalin. Drugą kwestią jest także układ elektroniczny nowych aut wyposażonych w sondę lambda, który po usunięciu katalizatora może pokazywać na komputerze problem z silnikiem i dodatkowo spalać więcej paliwa. Jedynie w bardzo starych autach, których obejmują jeszcze stare normy, usunięcie katalizatora może pod względem przepisów ujść na sucho.

Kwestie moralne związane z ochroną środowiska

Jakość powietrza w Polsce na tle pozostałych krajów Unii Europejskiej woła o pomstę do nieba. O skali zanieczyszczeń można się było przekonać zimą, gdy gęsty smog zawisł nad znaczną częścią kraju. Choć za jego powstawanie winą obarcza się głównie piece węglowe, to tak naprawdę w zanieczyszczaniu powietrza w Polsce ogromny udział ma także ruch samochodowy. W porównaniu do Zachodniej Europy po polskich drogach jeżdzi dużo większy odsetek bardzo starych aut, dla których normy emisji spalin są dużo niższe niż dla samochodów nowych. Decydując się na wycięcie katalizatora, bierzemy więc na siebie odpowiedzialność za jeszcze większe trucie powietrza, które przecież nie pozostaje obojętne dla zdrowia naszego i naszych bliskich. Oddychanie złej jakości powietrzem przyczynia się do rozwoju poważnych i przewlekłych chorób układu oddechowego, takich jak przewlekła obturacyjna choroba płuc, astma, czy wreszcie nowotwory.

Drogie nowe katalizatory - skup rozwiąże problem

Katalizatory zużywają się zarówno w nowych, jak i starszych autach średnio co 80 tysięcy przejechanych kilometrów. Zamiast wycinać zużytą część, warto ją jednak wymienić na nową. Koszt wymiany wcale nie musi być wysoki, ponieważ istnieje coś takiego, jak skup katalizatorów. Jeśli katalizator zawiera sporo metali szlachetnych, można za niego otrzymać całkiem pokaźną sumę, która w znacznym stopniu może pokryć koszt zakupu nowej części.


MR



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Piątek 26 kwietnia 2024
Imieniny
Marii, Marzeny, Ryszarda

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl