W środę w siedzibie urzędu marszałkowskiego odbyło się nadzwyczajne posiedzenie zarządu województwa z udziałem marszałka Rafała Jurkowlańca, wicemarszałków Radosława Mołonia i Jerzego Łużniaka oraz członka zarządu Włodzimierza Chlebosza. Podczas obrad wypracowano projekt stanowiska Sejmiku Województwa Dolnośląskiego w sprawie podatku od wydobycia kopalin nałożonego na KGHM. Dokument w tej sprawie przedstawili marszałek Rafał Jurkowlaniec i przewodniczący sejmiku Jerzy Pokój.
Jeżeli sejmik przyjmie uchwałę z tym stanowiskiem, to zostanie ona przekazana do prezydenta RP, prezesa Rady Ministrów i przewodniczących wszystkich klubów parlamentarnych.
Sesja nadzwyczajna w tej sprawie odbędzie się w piątek, 20 stycznia.
Stanowisko Sejmiku Województwa Dolnośląskiego ws. rządowego projektu ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin
Jako mieszkańcy Dolnego Śląska i radni Sejmiku Województwa Dolnośląskiego wyrażamy sprzeciw przeciwko przyjętemu przez rząd projektowi podatku od kopalin. Biorąc pod uwagę dobro i rozwój naszego Województwa, jesteśmy zmuszeni stwierdzić, że proponowana przez Radę Ministrów opłata może spowodować obniżenie poziomu inwestycji w regionie, a co za tym idzie zwiększenie wskaźnika bezrobocia. Uważamy, że nałożona na KGHM danina przyniesie negatywne skutki dla mieszkańców oraz zagrozi dobrej kondycji ekonomicznej Dolnego Śląska. KGHM to nie tylko największy pracodawca w naszym Województwie, to firma w pełni zasługująca na miano społecznie odpowiedzialnej, której zaangażowanie na rzecz lokalnej społeczności jest powszechnie znane. Ustawa w proponowanym kształcie uderza przede wszystkim w sytuację finansową spółki, a wysokość podatku jest ewenementem na skalę światową. Zmniejszenie opłacalności wydobycia miedzi na terenie Dolnego Śląska może zniechęcić KGHM do inwestycji na terenie kraju. W tej sytuacji jedyną drogą do rozwoju firmy pozostanie ekspansja na rynki zagraniczne.
Wejście w życie tego podatku może skutkować:
- w wieloletniej perspektywie zmniejszeniem wpływów z tytułu podatku od osób fizycznych oraz wzrostem obciążeń socjalnych, które z kolei spowodują ograniczenie zatrudnienia nie tylko w samej spółce, ale również w firmach współpracujących z KGHM;
- spadkiem zaangażowania firm z branży górniczej oraz hutniczej w planowanych inwestycjach eksploracyjnych i wydobywczych;
- obniżeniem nakładów na prace badawcze i rozwojowe, oraz zahamowaniem rozwoju unikatowej technologii związanej z wydobyciem na dużych głębokościach;
- znaczącym obniżeniem atrakcyjności inwestycyjnej naszego Województwa dla inwestorów zagranicznych oraz obniżeniem poziomu zainteresowania inwestycjami w obrocie giełdowym;
- zdecydowanym zmniejszeniem aktywności gospodarczej firm współdziałających z KGHM, zwłaszcza spoza branży górniczej i hutniczej;
- ograniczeniem ze strony spółki nakładów na działalność społeczną w regionie.
Choć proponowana zmiana podatkowa nie zmniejszy wpływu z podatku CIT w roku 2012, to niewątpliwie będzie miała negatywny wpływ na uzyskanie przez Województwo Dolnośląskie dochodów budżetowych z tytułu udziałów w CIT w kolejnych latach. Należy się spodziewać, że ze względu na mniejszą aktywność gospodarczą innych podmiotów jak również samego KGHM, wpływy te będą miały tendencję spadkową. Z tego też powodu zagrożone mogą być inwestycje współfinansowane z CIT-u, a mające znaczenie strategiczne dla rozwoju Województwa.
W 2011r udział KGHM wyniósł 42,42% tj. nominalnie 190 059 810zł w ogólnej kwocie 458 830 564 zł dochodów z tytułu udziałów w CIT przyjętych w budżecie Województwa Dolnośląskiego . W Wieloletniej Prognozie Finansowej Województwa Dolnośląskiego dochody z tytułu CIT zaplanowane zostały w następujących wysokościach :
w 2012 r. - 485 002 012 zł,
w 2013r. - 515 520 763 zł,
w 2014r. - 515 520 763 zł,
w 2015r. - 515 520 763 zł.
Przyjęty przez rząd projekt ustawy nie przewiduje sytuacji, kiedy w kolejnych latach wpływy samorządów z tytułu CIT będą spadać. Uchwalona przez Sejmik Województwa Dolnośląskiego Wieloletnia Prognoza Finansowa nakłada na Samorząd Województwa Dolnośląskiego zobowiązania finansowe. Wprowadzenie zmian może stanowić ryzyko dla realizacji strategicznie ważnych dla regionu i kraju inwestycji.